Wat heeft tegeltjeswijsheid met de cloud te maken?

Geen reacties

Jaren geleden kreeg ik een wijze spreuk op een tegeltje cadeau. Dat de tekst ervan zo veel betekenis zou krijgen had ik toen nog niet kunnen bedenken. Het heeft met verandering te maken, waarbij je vernieuwend wilt zijn maar de uitkomst anders is. Wat stond erop?

“Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg”

Het ontbreken van willen

Deze spreuk kreeg een diepere betekenis toen ik voor een aantal zeer grote financiële instellingen verantwoordelijk was voor IT veranderprojecten. Mijn ervaring achteraf was dat deze grote organisaties jarenlang hetzelfde zijn gebleven en met verbazing reageerden als een project niet tot het gewenste resultaat leidde. Er was simpelweg geen bereidheid en consensus om echt te veranderen. Maar wat heeft dat met de cloud te maken zal je denken?

Het staat ergens anders, maar doe je het ook anders?

Bij cloud implementaties zijn in veel gevallen processen en applicaties van on premise naar de cloud overgezet. “Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg” is hier vaak ook van toepassing. Feitelijk is in veel gevallen de enige verandering dat alle informatie en werkmethodieken hetzelfde zijn gebleven, maar ergens anders staan. Veel interessanter is om de echte voordelen van cloud te onderzoeken, bijvoorbeeld door met behulp van apps nieuwe efficiëntere werkprocessen te bedenken en te ontwikkelen. Mijn gevoel zegt dat het vaak gebleven is bij ‘overzetten’ en (nog) onvoldoende gekeken is naar de voordelen van het gebruik van cloud.

Iets anders krijgen begint met een goed persoonlijk gesprek

Dat is waarom ik geloof in betere manieren om echte verandering te krijgen. Dat begint bij een goed gesprek en het begrijpen wat de achterliggende vraag van de vraag is. Een mooi voorbeeld is hoe enkele jaren geleden een klant kwam met de vraag om een nieuw telefoniesysteem op te leveren. Uiteindelijk hebben we het advies gegeven om het oude systeem voorlopig te laten staan en een storagesysteem geleverd. De behoefte was totaal anders dan dat de vraag in eerste instantie deed geloven.

Als de klantvraag een cloudoplossing is betekent dat soms ook ‘nee verkopen’. Een klant die zo overtuigd was van de moderne voordelen van cloud heeft na ons advies toch anders besloten toen bleek dat ze qua infrastructuur nogal in een buitengebied zaten (weinig beschikbare bandbreedte en onbetrouwbare verbindingen). Ze liepen hiermee een veel te groot risico door de beperkte toegankelijkheid van de dagelijks benodigde informatie.

Anders doen doe je samen!

In de meeste gevallen kunnen we na een uitgebreide inventarisatie komen tot een goed onderbouwd voorstel. CloudAvenue is gespecialiseerd in Unified Communications (UC) oplossingen, Voice over IP (VoIP), telefonie, spraak, chat en mobile integratie. Doordat we onderdeel zijn van de Chronos Groep, een ICT organisatie met meer dan 200 aangesloten bedrijven kunnen we altijd echte verandering brengen, op welk ICT gebied dan ook.

Daarom is mijn persoonlijke tegeltjeswijsheid en de manier waarop ik graag werk geworden:

“Als je niet meer doet wat je deed, krijg je echt iets anders!”

Meer weten?

Graag maak ik samen met jou de beste keuze, of het nu on premise, cloud of hybride is. Het gaat erom een oplossing te leveren en goed te implementeren die echt een ander resultaat oplevert.

Wiecher Akkerman, Managing Partner


Vorig bericht
Hoe je de basis legt voor een klantgericht bedrijf
Volgend bericht
De gouden eieren van een ICT investering

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.

Menu