Van complexe naar eenvoudige, slimme communicatie

Geen reacties

Er zijn twee belangrijke fenomenen die iedereen wel herkent; allereerst dat klanten op veel meer manieren dan ooit met jou communiceren en vice versa. Ten tweede is het een behoorlijke uitdaging te bepalen wat nu de juiste vorm is om zowel intern als extern met elkaar samen te werken. Dat levert vaak onnodige werkdruk op en kan veel slimmer en effectiever:

Unified Communications: De slimme techniek is er

Om nu te voorkomen dat je helemaal ‘hoteldebotel’ wordt van al die verschillende berichten, zoals tekstberichten, spraakberichten, WhatsApp, videoberichten en e-mail gaat het er om, zoals bij heel veel slimme systemen, dat je alles wat met communicatie te maken heeft in één omgeving centraliseert. Dat maakt je werk alvast een stuk eenvoudiger en overzichtelijker. Daarbij hebben wij het dan over Unified Communications oplossingen van verschillende grote enter link description herepartners die we aan onze klanten aanbieden.

Twee praktijkvoorbeelden van Unified Communications oplossingen

Een klantenserviceafdeling, die moet zorgen voor de hoogst mogelijke klanttevredenheid, zal actueel inzicht moeten hebben wat er bij de klant speelt en moeten weten wat besproken is. Losse applicaties vertragen het proces om de klant optimaal te bedienen. We bouwen slimme oplossingen waarmee de helpdesk in meerdere talen antwoord kan geven en spraak, WhatsApp, live chat en chatbots allemaal in één centrale applicatie zitten. Natuurlijk ook met koppelingen naar het desbetreffende CRM systeem.

Het tweede voorbeeld: Een dergelijke oplossing maken we ook voor verkoopafdelingen. Bijvoorbeeld om een bel campagne te begeleiden. Accountmanagers hoeven daarbij zelf geen telefoonnummers te draaien omdat het systeem zelf belt zodra de lijn vrij is. Praktisch en vooral ook productief.

Eenvoudigere en overzichtelijke communicatie bereik je dus vooral door het inzetten van de juiste techniek. Het slimmer communiceren en nadenken over de juiste vorm gaat vooral over ons zelf:

De vorm van communicatie

Dat heeft vooral met de mensen zelf te maken, want lang niet altijd wordt de juiste vorm op een slimme manier ingezet. Een eenvoudig voorbeeld om dit te illusteren: Weleens een email gekregen met daarin slechts één belangrijke vraag? Even bellen had direct antwoord opgeleverd. Als je erin slaagt om de juiste communicatievorm slim in te zetten kom je tot interessante kostenbesparende resultaten en snellere antwoorden.

Een slim praktijkvoorbeeld op het gebied van design

Voor een internationaal designteam, van een organisatie die complexe apparatuur op de markt brengt, hebben we een online samenwerkingstool ontwikkeld waarin video een grote rol speelt. Daarmee is allereerst een besparing van 75% op de kosten van vliegtickets gerealiseerd en ten tweede komen producten nu versnelt op de markt. Kostenbesparingen en slimmer werken, doordat het designteam met deze video- en samenwerkingstools live met elkaar aan het werk is en ontwerpen over-en weer aan elkaar kunnen laten zien. Iets wat simpelweg met telefonie of email niet mogelijk is.

Samenvattend

  1. Bundel de verschillende communicatietools in één systeem. Dat geeft overzicht, rust en komt ten goede aan zowel de interne als externe klanttevredenheid.
  2. Denk na welke communicatievorm het snelst je problemen oplost. Als voorbeeld is ‘een stem’ of ‘een gezicht’ nog altijd van belang in de onderlinge creatieve samenwerkingen. Niet voor niets zijn chatbots die op mensen lijken en een naam hebben het meest succesvol.

Wiecher Akkerman, Managing Partner

CloudAvenue is onderdeel van de Cronos Groep en heeft als uitgangspunt nooit “nee” te zeggen op welke communicatie gerelateerde vraag dan ook.


Vorig bericht
“Altijd in contact” voor de Voedselbank in Katwijk
Volgend bericht
Er valt veel te leren van de vakantie!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.

Menu